פיזיותרפיה לאחר החלפת מפרק הברך

   

פנה/י אלינו עוד היום למידע נוסף וייעוץ חינם:

כמה מילים על הניתוח להחלפת מפרק הברך

ניתוח להחלפת מפרק הברך הינו ניתוח יזום שתפקידו להקל על הכאב שליווה אתכם בשנים האחרונות. מרבית המנותחים ישפרו את טווח התנועה ויפחיתו את הנוקשות שליוותה אותם. החלפת מפרק הברך תאפשר חזרה לתפקוד עצמאי בתום תקופת השיקום.

בניתוח מסיר המנתח סחוס ועצם פגועים ומעצב את העצמות מחדש על מנת להחזיק את המפרק המלאכותי. המפרק המלאכותי עשוי מתכת ופלסטיק יציב. המפרק המלאכותי מוחזק בדבק על עצמות הירך והשוק. המפרק המלאכותי נתמך בשרירים הסובבים אותו-אותם נחזק בתקופת ההחלמה על מנת להשיג תפקוד מריבי.

תהליך השיקום לאחר ניתוח החלפת מפרק הברך (total knee replacement)

אורך מספר שבועות במהלכם יבוצע תהליך ריפוי ושיקום לאחר ניתוח החלפת מפרק הכולל תרגול מדי יום של סדרת תרגילים לחיזוק וייצוב מפרק הברך. במהלך תקופת השיקום סביר שתמשיכו לחוש כאבים, יש לזכור כי הכאבים הינם נורמליים בתקופה זו אולם יש ליטול משככי ככאבים בהתאם לצורך כיוון שהכאב עלול להפריע לתהליך ההחלמה הטבעי.

יש להקפיד ליטול משככי כאבים לפני השינה על מנת לאפשר לגוף לנוח בלילה וכחצי שעה לפני תרגול פיזיותרפיה. יש להתייעץ עם הרופא המטפל לגבי סוג ומינון משככי הכאבים המומלץ לכל מטופל ומטופל.

לעתים קרובות עלולה להופיע בצקת ברגל המנותחת. הנפיחות פוחתת בהדרגה במהלך השבועות/חודשים הראשונים. על מנת להפחית נפיחות (הגורמת לכאב) מומלץ להניח שקית קרח למשך עשר דקות סביב המפרק (ניתן לרכוש שקיות קרח ייעודיות בבתי מרקחת או להניח שקית עם קרחונים, עטופה במגבת).

בנוסף, חשוב להמשיך ולחבוש את הרגליים-החבישה תתבצע בעזרת תחבושת אלסטית שתונח מכף הרגל (כולל העקב) ועד מעל לברך. יש לחבוש את הרגליים בבוקר ולהסיר את החבישה כאשר נכנסים למיטה. אין לישון עם החבישה. הפיזיותרפיסט ילמד אותך כיצד עליך לחבוש בצורה נכונה את הרגל .

לאחר הניתוח תקבלו טיפולי פיזיותרפיה שתפקידם, למנוע סיבוכים לאחר הניתוח, להפחית את הכאב, להגדיל את טווחי התנועה, לחזק שרירים.

בשלב הראשון ההליכה תתבצע בעזרת הליכון.

לאחר מספר שבועות ניתן לעבור בהדרגה להליכה בתמיכה של מקל. המקל יוחזק ביד הנגדית לצד המנותח.

גובה ידית המקל/הליכון יותאם ע"י פיזיותרפיסט (גובה הידית צריך להגיע לשורש כף היד בעמידה זקופה).

בטרם החזרה הביתה אנא דאגו להביא הליכון ומקל (אפשר לרכוש/לשאול ביד שרה) על מנת שהפיזיותרפיסט יוכל להתאים אותם עבורכם.

תרגול עליה וירידה במדרגות

מהלך תקופת ההחלמה תתרגלו ביחד עם הפיזיותרפיסט עליה וירידה במדרגות.

התרגול יתבצע עם מקל ביד אחת ומעקה ביד השנייה.

בעלייה במדרגות יש להעלות קודם את הרגל הבריאה

בירידה במדרגות יש להוריד קודם את הרגל המנותחת.

ייתכן ותחושו חוסר נוחות או כאב במהלך הטיפול והתרגול,אולם חשוב לדעת כי התרגול יזרז את תהליך ההחלמה.

חשוב להשיג טווח תנועה בברך של יישור מלא וכיפוף של 90 מעלות ,קרוב ככל הניתן לניתוח עצמו.

תרגילים בשכיבה על הגב

  1. שכב על הגב. רגליים ישרות. קח נשימה עמוקה מהאף אל בית החזה. החזק את האוויר בחלל הריאות משך שלוש שניות. נשוף לאט את האוויר דרך השיניים. חזור על התרגיל 5-10 פעמים.
  2. הרם והורד את כפות הרגליים 20 פעמים (לצורך הגברת זרימת הדם והורדת נפיחות). חזור על התרגיל מדי שעה.
  3. הנח כרית מתחת לברך. לחץ עם החלק האחורי של הברך ע"ג הכרית עד שהעקב יתנתק מהמיטה. החזק את הברך ביישור משך שלוש שניות ושחרר. חזור על התרגיל 10-20 פעמים.
  4. כופף את הברך עד אליך (עד גבול הכאב) ויישר בעדינות. ניתן להיעזר בידיים,ולהחזיק את הירך במהלך התרגול. חזור על התרגיל 10 פעמים.
  5. כופף מעט את הברך ונעץ את העקב לתוך המזרן. החזק כך שלוש שניות (השריר האחורי של הירך מתגייס לעבודה) ושחרר. חזור על התרגיל 10 פעמים.
  6. שכב על הגב עם ברכיים כפופות. הרם את הגב חוליה אחרי חוליה עד שהאגן יתרומם . הוצא אוויר והורד את הגב חוליה אחר חוליה. חזור על התרגיל 10 פעמים.

תרגילים בישיבה:

  1. שב ישיבה זקופה. קח נשימה עמוקה מהאף אל בית החזה. החזק את האוויר משך שלוש שניות. תוך כדי גלגול הגב והאגן לאט לאחור הוצא את האוויר בין השיניים. חזור על התרגיל 10 פעמים.
  2. שב בישיבה זקופה. זווית של 90 מעלות בין הגוף לירך ובין הירך לברך. הורד והרם כפות רגליים 20 פעמים (ניתן להרים אצבעות ואח"כ להרים ולהוריד עקבים).
  3. נסה לכופף את הברך המנותחת ככל הניתן. בעזרת הרגל הבריאה דחוף את הברך לכיפוף גדול יותר. ניתן לבצע את התרגיל הנ"ל לשיפור הכיפוף של מפרק הברך על גבי סקייטבורד קטן (ניתן לרכוש תמורת כמה עשרות שקלים בכל חנות צעצועים). יש להניח את כף הרגל המנותחת על גבי הסקייטבורד ולהסיע באטיות את הרגל לפנים ולאחור ,לאחר מספר חזרות תרגיש וודאי שיפור משמעותי ביכולת לכופף את הברך.
  4. שב ישיבה זקופה. הנח כרית מתחת לכף הרגל המנותחת. לחץ את כף הרגל לתוך הכרית עד שתחוש בהתגייסות של השריר הארבע ראשי (בקדמת הירך). החזק משך שלוש שניות ושחרר בהדרגה. חזור על התרגיל 10 פעמים.
  5. שב ישיבה זקופה. קח נשימה עמוקה, ובנשיפה נסה ליישר את הברך המנותחת. נסה להחזיק את הברך ביישור משך מספר שניות ושחרר לאט. חזור על התרגיל 10 פעמים.
  6. צעד במקום. נסה לשמור על הגב ישר והרם ברכיים גבוה ככל הניתן.

תרגילים בעמידה:

בצע את התרגילים בבית כאשר אתה נתמך בכיסא/ שולחן/ שיש.

הנח כסא מאחוריך על מנת שתוכל לשבת לנוח בכל רגע שתזדקק למנוחה.

  1. עלה על קצות האצבעות ורד באטיות. חזור על התרגיל 10 פעמים.
  2. עמוד על רגל ימין והרם את ברך שמאל עד לגובה מפרק הירך. חזור על התרגיל 10 פעמים בכל צד.
  3. עמוד על רגל ימין והרם הצידה את הרגל שמאל. הקפד שכף הרגל השמאלית תפנה קדימה ולא הצידה חזור על התרגיל גם ברגל השנייה . 10 פעמים לכל צד.
  4. עמוד על רגל ימין והרם את רגל שמאל ישרה לאחור. החזק את רגל שמאל שלשו שניות באוויר והורד באיטיות. חזור על התרגיל עשר פעמים ובצע גם ברגל השנייה.
  5. צעד במקום תוך הרמת ברכיים גבוה. בצע את התרגיל משך 2-3 שניות.

הקפד לבצע את סדרת התרגילים 3-5 פעמים ביום, בהתאם ליכולתך.

במידה ואינך חש בנוח עם תרגיל מסוים,ו ותר עליו ועדכן את הפיזיותרפיסט על מנת שיוכל להתאים עבורך תרגיל אחר.

ייתכן והכאב יתגבר לאחר התרגול, זוהי תגובה נורמלית לטיפול – תנוח מעט וקח משככי כאבים במידת הצורך.

אנחנו ב"שיקום נגיש", נשמח לסייע לכם בתהליך שיקום רפואי מלא בסביבה הביתית המותאם לכם אישית בסביבה שבה הכי נוח, טבעי וטוב לכם.

אנו מקפידים להיות זמינים לאורך כל שעות היממה ולהעניק להם שירות איכותי ומקצועי לכל אורך הדרך המשותפת שלנו ולאחריה.

אתם מוזמנים ליצור אתנו קשר ולעשות את הצעד הראשון והחשוב בדרך לחזרה לעצמאות תפקודית ולסגנון חיים פעיל ובריא 03-5335575

חברת קידום אתרים חברת קידום אתרים